22. sep. 2017

Skoda MB – populær modell med hekkmotor


I 1964 introduserte Skoda en helt ny modell med hekkmotor. Det var nok den store suksessen til Volkswagen som påvirket utviklingen av denne modellen. Betegnelsen på den nye modellen ble Skoda MB 1000 som startet sitt liv med 40 hester i motorrommet. Kjøreegenskapene var ikke helt bra, mest på grunn av bakakselkonstruksjonen. Den tunge motoren i hekken gjorde ikke situasjonen bedre. Fordelene var en stor og romslig kupe med 4 dører. Flere hester ble puttet inn i motoren i 1968 samtidig som volumet ble øket til 1107 ccm. Modellene fikk nye betegnelser som Skoda 105, Skoda 120 og Skoda 125 i 1976. De nye modellene var basert på de foregående modellene men med en rekke forbedringer. Radiatoren ble plassert i fronten for bedre kjøling. Bensintanken ble flyttet og plassert under baksetet for å bedre sikkerheten. Viktigst var nok at karosseriet hadde fått endret design slik at bilen ”mistet” noe av sitt påfallende hekkmotordesign. Nå var også skivebremser på forhjulene standard. Kjøreegenskapene ble forbedret i 1985 bakhjulene fikk nytt hjuloppheng.
Fra 1989 ble modellutvalget forenklet og de siste bilene ble produsert i januar 1990. Det ble slutten for en populær og seiglivet bilmodell. Bildet viser kupemodellen